Omprövningar

Jag behöver ompröva en del inställningar till mig själv. Jag går och tänker om mig själv att jag är en urusel säljare, att jag är en stenålderskvinna vad gäller dator- och Internetkunskap och att det är en katastrof utan dess like att bli av med almanackan.

 

Nu inser jag att…

 

Jag är riktigt bra på att lyssna efter kundernas behov och att urskilja vad vi kan vara behälpliga med. En hög med offerter ska skrivas nu framöver. (Det är jag bra på, tänker jag). Vad jag fortfarande tycker att jag är usel på är att ta de där inledande kontakterna. Det grundar jag mest på att jag helt enkelt inte gör det. Om jag gjorde det, så skulle jag kanske upptäcka att jag är bra på det med. Vem vet.

 

Angående stenålderskvinnan, så har jag upptäckt att jag kunnat tillföra min son en del på området. Han går kulturentreprenörskola i en mellansvensk stad V. I den där entreprenörskolan ska de lära sig göra hemsida med hjälp av Dreamweaver. Det är ett system som jag haft i flera år och som jag lämnat till förmån för det billiga och mycket mer flexibla Drupal. Dreamweaver känns faktiskt mossigt. Jag kunde berätta om mina erfarenheter med Drupal och hur man kan kombinera och variera, lägga in bloggar, välja om informationen ska vara interaktiv i dialog med tittaren eller inte och vilka som ska ha tillgång till de olika funktionerna. Det går också att ha sökfunktioner. Det är sanslöst bra, faktiskt. Det kunde jag berätta för min son och han nappade direkt. Han bokade serverplats för sin nya hemsida hos storebror datakonsulten och han var så ivrig att komma igång med hemsidessnickeriet att han hade brått att vinka av oss.

 

Jo, jag är på resande fot sedan en vecka tillbaka. Jag har avslutat jobbveckan med besök hos min son. Idag anslöt lillasystern. Under dessa dagar har jag förlagt min kalender. Hellvete. Jag tror att jag glömde kalendern på ett av tågen jag rest med. Men säker är jag inte. I kalendern har jag ALLT. Div lösa papper, t ex mina biljetter, kallelse till Friskhuset för två röntgenundersökningar, offertunderlag, anteckningar om gjorda resor, arbetade timmar i olika uppdrag etc.  Umgänget med sonen och dottern var som balsam på den aningen upphetsade själen. Nu är jag helt enkelt motiverad till att låta kalendern bli digitaliserad, så att jag har tillgång till uppgifterna i både dator och telofon. Jag hade det så en gång i tiden, men jag tyckte det var ett trögt och oflexibelt system. Det gick inte att skissa… göra särskilda om-utifall-noteringar eller kanske-uppdrag. Jag vill kunna skilja på det som är beslutat, det som faktiskt är gjort och det som kanske kommer att ske. Olika färger?

 

Omprövningen… ja, det är gjort. Jag är en bra säljare, jag är en modern dator- och Internetanvändare som kan tillföra ”ungdomen” nåt på hemsidestillverkningsområdet och jag tar den borttappade kalendern som intäkt på att systemet inte fungerar tillfyllest. Behöver nog nöta in det här lite. Och brottas med att det är lite småbesvärligt med en tappad kalender. En tid.


Kommentarer
Postat av: friskusen

Ha! vad är en tappad kalender mot en glömd kran igårkväll. Åkte hem och kollade - den var stängd. Var sent ute och mötte poliskamera. Tro vad som kommer att hända? Det är spännande nu, men jag hann till mötet och det blev bra.

2009-02-25 @ 22:18:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0