Botten och toppen

Vemodig och trött är jag, fast inte av sömnbrist. Ja jo, i och för sig är jag nu uppe och knatar rätt många gånger på natten, men jag somnar ju om… Nej, jag blir vemodig och trött av två andra saker. Dels är blåsan som förr, dvs ond, förnedrande och besvärlig. Å så har jag att göra med Försäkringskassan.

 

Försäkringskassan har ju fått nya direktiv och dom gör bara sitt jobb. Men jag blir bara så trött på hela situationen. Jag har ansökt om förlängd sjukskrivning och nu fått ett brev med förslag till avslag. Jag ska yttra mig före 28 januari.

 

Så här lyder utlåtandet. ”Df har således en mycket allvarlig sjukdom, cancer i urinblåsan. Sjukdomen har under det senaste året inte visat tecken på återfall och sjukdomstillståndet kan för närvarande inte anses medföra genomgripande konsekvenser för Df:s allmäntillstånd och funktionsförmåga.” Jag antar att Df är jag själv.

 

Det är väl i princip rätt. Men, hur blir det om det där provet visar sig vara cancer och blåsan faktiskt behöver tas bort? Hur blir det om jag blir vissen nu när vi kanske äntligen kan börja behandla mig? Jag kan för mitt liv inte förstå varför jag skulle bli utförsäkrad. Jag förstår inte moralen i det hela. Botten!

 

Nu ska jag väl försöka samla ihop några argument och jag är tacksam för förslag till argument. Det är viktigt för mig att inte snöa in på det här. Bara ge dem en liten match. Fäktas lite distanserat.

 

Men så fick jag precis nyss ett annat brev, mailledes. Det kom från min urolog. Så här skriver han:

 

Hej

Har fått svar på mikroskopiska undersökningen av vävnadsproverna från din urinblåsa.  De visar att det finns inga tumörceller (”inga hållpunkter för malignitet”), enbart s.k. ospecifik inflammation.

Jag inväntar nu svar på den s.k. blåssköljvätskan och återkommer.

Mvh PL

 

Efter ett sånt mail gör det inte så mycket om blåsan är ond, trilskande och förnedrande. Livet blir med ens mera toppen.


Kommentarer
Postat av: vännen i Västerås

vilket bra besked!!! Grattis är väl för lamt att säga kanske.

Kram

2009-01-15 @ 22:13:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0