Exploatering

Jag är inne i ett kreativt tänk nu när jag är hemma och skrotar på. Det synliga som pågår är att jag röjer och slänger skräp, lägger patiens, tar en och annan promenad, plockar skräp igen, samtidigt som jag betar av sommarpratarna. Det passar utmärkt att det är lite regnmulet ute.

 

Av sonen i Västra Skogarna vid Stora Sjön lärde jag mer om internetförsäljning. Han kan fixa det tekniska bakom funktionen då jag klickar på en nedladdningsbar vara, och det kommer upp en skylt med budskapet ”aha, du är intresserad av detta, då kanske du också är intresserad av det här…” och med en köp-klick-funktion även här. När beställningen är gjord ska det betalas och betalningen ska fungera oavsett var på jordklotet den görs. Detta är min sons expertområde. Äntligen begriper jag något av vad han gör. Det var också inspirerande att förstå hur mjuka produkter, alltså inte prylar, kan göras säljbara på nätet. Dessutom fick jag en hint om marknadsföring via ”affiliates” vilket är marknadsförare som får provision på försäljningen. Google lär i grunden vara uppbyggt på det sättet. Det här med affiliates kan sonen inte så mycket om. Men lite i alla fall.

 

Det här få mig att gå igång. Jag har nåt trevligt att tänka på alltmedan jag plockar i gammal bråte. Tänker både på mig själv och på min andre son.

 

Kanske är det dags att damma av tanken på att ge ut mentorskapsboken på engelska och enbart distribuera på internet? Den har sålt bra i Sverige som bok. Jag har fått flera förfrågningar om den finns på engelska, men jag har inte orkat ta itu med tanken på att lösa allt praktiskt runt distributionen. Översättningen är den lätta delen. Men att få ut skiten… Nu vädrar jag nya möjligheter. Ser också möjligheten att fördjupa vissa delar av boken och att bli utförligare kring mentorskap för olika målgrupper.  Både på engelska och svenska.

 

Ännu roligare är att tänka på min kreative och nördige son ML. På hans hemsida http://maxlundkvist.se i bloggen historiska hantverk ser du konkret vad han gör och kan. Jag har berättat om honom förr. Tidigare hade han bloggen på annat ställe och hade då läsare från världens olika hörn. Nu går han en kulturentreprenörutbildning för att göra affärsidé av sin kompetens. Jag får glada dollartecken i ögonen av tanken på exploateringen via internet. Förutom hantverkskunnandet är han pedagogiskt intresserad. Han borde kunna göra både basmönster till dräkter och beskrivningar av diverse rekvisita som nedladdningsbara filer – på olika språk. Med inspirerande bilder, historik, fängslande berättelser, materialförslag, källor etc. Smala intressen med stor geografisk spridning. tänker mig den här internetförsäljningsstrategin: - Aha, du är intresserad av det här basmönstret? Då är du kanske intresserad av göra skärpet a, b eller c, väskan d, e eller f och hatten g, h eller i  till din dräkt? Du kan också köpa dem färdiga för många pengar. Materialsatser? Njae, inte min son (mamman tycker sig känna honom). Här behöver han ha en samarbetspart. Och säljer det bra så är den delen inga problem alls. Däremot kan han sälja sig som kursledare. Jag skulle gärna gå på kurs för honom. Han är både kunnig och inspirerande. Om jag vore intresserad av att ha nåt i den stilen förstås, vilket jag inte är.

 

Nyss ringde han i ett ärende på väg till Gotland och medeltidsveckan. Och till sin färska kärlek som är häst- och lajv-tjej och som bor på Gotland. Han bad mig addera HÄST till mina tankar om vad han skulle kunna leva på i framtiden. Inom hästbranschen finns både behov och pengar, sa han.

 

Oj, va kul, va lättsamt det är att tänka kommersiella möjligheter när min inte behöver förverkliga dem själv. Tänk att jag får ha så kul. Tänk att det är välkommet att tänka tankar på exploatering av sonen M.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0