Seg gumma på semester

Idag är första semesterdagen. Ska klippa gräsmattan och packa min lille bil och sen bär det iväg söderöver. När jag tänker tillbaka på alla många semestrar jag stått inför så tänker jag på hur stressad jag varit. Jag har tokjobbat in i det sista och med lackande svett satt mig på en resa nånstans. Det har tagit 14 dagar att bara varva ner.

 

Så är det inte nu. Jag är nedvarvad och har semesterlunken i kroppen redan. Det är lugnt. Skönt. Nästan tråkigt. Så kan det också vara.

 

De senaste dagarna har jag varit hemma och pulat på med diverse administrativa uppgifter. Alla kvitton sitter på rätt plats i sin pärm, utbetalningarna är gjorda, grunden för ett större arbete med hemsidan är gjord och tvättmaskinen har bumlat ett antal gånger. Medan jag gjort detta har jag lyssnat på radioprogrammet Sommar. Några av sommarpratarna denna sommar har jag lyssnat på flera gånger och sen har jag börjat beta av tidigare pratare. Lyssnade på Babben Larsson igår. Hon pratade om sin utbrändhet vid flera tillfällen. Då är det med lättnad jag inser hur avspänd och somrig jag är nu. Ett kvitto på att jag är långt ifrån  den där berömda väggen.

 

För övrigt har jag en favorit bland pratare just nu. Han heter Hans Rosling och sommarpratade 25 juli 2005 om hälsotillståndet i världen. Nu i vår har jag lyssnat på hans föreläsningar som finns på TED och Youtube. Jag tillhör hans fanclub om det finns nån. Han har sån energi och förmedlar situationens allvar men en smittande optimistisk grundsyn.

 

Apropå fanclub. Jag kommer att tänka på facebook, som jag ju bestämt mig för att förstå och kunna använda. Där är jag med i några fanclubs. Facebook kan jag hyfsat bra nu. Det har varit en rätt angenäm erfarenhet. Det är inte de djupa samtalen som förs där. Men det är ett sätt att delge och ha lite koll på sina vänner och det är enkelt att ta kontakt om det skulle vara nåt. Vid två tillfällen har jag haft professionell nytta. Men som jag nu lär av dessa internettiska medier, så lär jag att vara selektiv. På facebook är jag först och främst privat. Jag mörkar inte vad jag jobbar med men frontar inte med det heller. Men jag är inte så privat så jag berättar om min bli-frisk-resa. det gör jag bara här. Helt enkelt vaktar jag min tunga. Och, ja, det gör jag väl i vanliga fall också. Men här får jag tänka till på ett sätt som jag normalt inte gör.

 

Jag har på det hela taget varit ganska upptagen av det internettiska märker jag. För jag har satt igång med ytterligare ett internettiskt lärprojekt. Nu kan jag ju blogga och jag är aktiv på facebook. Återstår IP-telefoni + att jag ska ta itu med Linkedin. Jag har börjat sätta mig in i IP-telefonins för- och nackdelar. Min datakunnige son ska få hjälpa mig att avgöra om jag helt och hållet skall övergå till IP-telefoni. Motivet skulle vara lägre pris och fler fördelar. Sämre driftsäkerhet är något jag inte vill höra.

 

På det hela taget är jag som en seg gumma som envisas med att någorlunda hänga med i och använda modern kommunikationsteknologi. Bara för att upptäcka att ju mer jag lär desto mer har jag att lära. Ja ja. Nu är det faktiskt semester. Gräsklippning, packning och avfärd i lille bilen. Jihaa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0