Skärningspunkt

De senaste dagarna har varit som en skärrningspunkt mellan sommarledighetsaktiviteter och upptakt inför det vanliga jobbet.

Dottern har fortsatt tapetserandet i en rasande fart och tagit hjälp av nye vännen LG, ett nytt pojkvänsämne (?). Honom har hon hittat på Skogsnäs där han och i stort sett hela hans familj medverkat i Sången om Taråberg.

De hann mitt rum nästan klart innan de for söderöver och lämnade mig i en salig röra av damm, verktyg, prylar, möbler och kläder på fel plats. Tidsoptimismen är något som gått i arv.

De åkte till Skåne i förrgår för att delta i en fasters 50-firande på gården Moder Jord, ett systerkollektiv till Skogsnäs. Dottern får inside inblick i gröna-vågen-kollektivens historia. På moder Jord bor en farfar och farmor till LG. Det är samma Moder Jord som omnämns i Lukas Moodyssons film Tillsammans från 2000. I filmen finns en sekvens där olika falanger bråkar om TV-tittande. Ena falangen packar i vredesmod och drar vidare till Moder Jord, där man minsann inte tittar på TV. LG berättade att Lukas Moodysson researchade genom att bl a resa runt och samtala med folk i olika kollektiv. Från Skogsnäs fick han impulsen till just den scenen. Även fotbollsspelandet i snöglopp utan att vilja vinna är hämtad härifrån.

 

Det här var en utvikning. Åter till min skärningspunkt. Medan de tapetserade och jag laddade för att tätningslisa fönstren, jobbade jag både på gruppboendet och i mitt eget företag. Jag hade och nog också har motstånd mot det vanliga jobbet så det ryker om mig. På TV har jag hört en psykolog säga att det är klokt att tillåta sig att mjukstarta. Det var skönt att höra. Så jag mjukstartar alltså med relativt gott samvete.


Kommentarer
Postat av: vännen i västerås

Nostalgi!!1 Moder jord som gjorde den godaste sesampastan!

2010-08-15 @ 18:17:06
Postat av: Kontext

När? Var?

2010-08-15 @ 21:25:51
Postat av: vännen i västerås

På sjuttiotalet då jag bodde i kollektiv:-)

2010-08-16 @ 17:05:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0