Första julklappen

Igår fick jag min första julklapp för i år. Det var en fin julklapp som jag just läst lite mer om, orkesterkonserten Mahlers 9.e symfoni på Drottningstadsoperan. Riktigt intressant att läsa om föreställningen och om tidsandan då verket uruppfördes för 100 år sedan och de vidskepliga omständigheterna runt komponerandet.

 

Jag njöt av lokalen, av musiken så där i stort, av nöjet att tycka att dirigenten såg ut som en serietecknad gräshoppa och att det var nåt komiskt över högtidligheten. Jag satt där fnissig och förtjust och nu läser jag om den dystra bakgrunden. Inte en siffra rätt, kan jag tycka. Men nu är nu, 100 år senare och jag är jag, inte särskilt kulturellt bevandrad och då kan det bli ett lite komiskt möte.

 

Jag räknade antalet musiker, de var uppemot 80, och andelen kvinnor var ca 1/3. Och det var vackert och aningen svårtillgängligt. För mig. Absolut en upplevelse och en jättefin julklapp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0