CSR-studierna avklarade

Nyss lämnade jag in de både restuppgifterna  i CSR-studierna. Jättteskönt. Är hyfsat nöjd med vad jag åstadkommit också. Får lust att börja blogga om mina lärdomar på KIM-bloggen. Det fortsätter att vara fint ute och idag ska jag väl ändå ge vädret en chans.

Tankarna om de där rodnaderna finns i bakhuvudet. Himmel va bra att den lite rejälare undersökningen gjordes nu och inte i april. Rodnaderna var absolut inte synliga med vanligt ljus.

OM det nu skulle visa sig vara Tis, vilket Gud föbjude, så är det klart bättre att veta det redan nu istället för om ytterligare 3 månader. I så fall har hex-vixet hjälpt till att korta ner upptäcktstiden rejält. Men, det är nog som urologen KÅ säger, det är nog bara katarr. Och då har hex-vixet hjälpt till att hålla mig ”beredd” i två veckor i onödan. Och, ja, det är en beredskap som jag gärna tar, faktiskt. Tänker på mina blåskompisar som inte hex-vixas. De får veta att det ser bra ut och slipper min ovissa situation, men jag är ändå tacksam för den här noggranna kontrollen av min blåsa.

Begreppsförklaringar

Tis (Tumor in situ) är en icke invasiv intraepitelial cancer, även kallad Cis (Cancer in situ).
Tis är en aggressiv men ytligt växande cancer i blåsan och som är farlig om den får växa på sig ostört.

Hex-vix är ett preparat som gör cancer illröd i blå-ljus-belysning. Det är en soppa (som kostar närmare 4 000 kr per tillfälle) och som instilleras i mig, dvs sprutas in i blåsan och som jag behåller en timme innan jag kissar ut den. Sen bär det iväg till op för att belysa blåsans slemhinna och se om den i blåljus lyser illande röd. I mitt fall, häromdagen, fanns inget som lyste illandes rött, men där fanns alltså två fält som var rosa…

Nej nu ska här lunchas och se ska jag antingen simma eller skida i det fina vädret.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0