Fortfarande beredd och förtröstansfull

Nu ligger jag på dagvården med en kateter från blåsan och en droppslang till handen. Har en lättare narkos bakom mig och så upplevelsen av den här cystoskopin. Fick hex-vix och det funkade utmärkt att behålla i en timme. Berättade för min urolog KÅ om förnimmelserna de senaste veckorna. Fick veta att jag hade viss låg bakteriehalt i blåsan, vilket i sig kan vara orsak till förnimmelserna.

 

Titten i blåsan gav följande. Det ser i stort sett bra  ut, MEN…

Det finns två klart avgränsade rodnade fläckar, sinsemellan olika, som syntes i blåljus men inte i vanlig belysning. Jag såg dem med egna ögon. KÅ tog prov på dem. Därav att jag fick ett mindre rus medan hon tog proverna.

 

När jag vaknat upp på op frågade jag det jag kom på att fråga:

– Hur lång tid tar det att få besked?

– ca 10 dagar, jag ringer så fort jag får svaren.

- Om det är TIS, vad händer då?

- Då får vi fundera. Troligen cellgift, men det kan göra att blåsan skrumpnar.

- Inte den gamla vanliga soppan?

- Nä, jag tror inte det. Din blåsa verkar inte alls gilla den. Igen, den kan skrumpna.

 

Nu låter det här kanske mer dramatiskt än vad det är. Omgående sa KÅ att rodnaderna kan vara katarr, t ex orsakad av bakterierna. Hon sa också nåt om snabb blåshinnebildning pga av bakterier och katarr, så rodnaden kan också vara snabbväxande hud.

 

Jag har inte pratat med henne efter op. Ska försäkra mig om att jag uppfattat allt rätt och också fråga om antibiotika och om jag behöver smärtstillande, dvs hur mycket hon skrapat eller klippt i mig.

 

Summa sumarum – jag är fortsättningsvis både beredd och förtröstansfull.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0