Välfylld

När jag klev ur bilen vid tågstationen i K-staden sa jag till sonen att jag var välfylld – på ett mångtydigt sätt. Det är då så sant så sant. Här på tåget hemöver reflekterar jag över hur sant det är.

 

Jag är välfylld av goa upplevelser med de mina. Jag är också välfylld av gudomlig mat, inte bara på nyårskvällen utan varje dag.

 

Onsdag 30/12

Tjocka långbakade revben med gräddsås, klyftpotatis och äppelmos. Till detta rödkålssallad med apelsiner, tranbär, nötter och senapsvinaigrette.

 

Torsdag 31/12, nyårsafton

Nyårsmenyn som jag redan beskrivit i tidigare blogg: Åt det kulinariska.

 

Fredag  1/1

Pastagratäng med kräftstjärtar, musslor och saffranssås under ett täcke av västerbottenost. Till detta sallad med ruccola och tomater samt chili- och vitlöksbröd. Glöggpäron med gräddvisp med mandelmassa och russin. På dagen hade vi också brödbakarkurs där jag fick äran att lära ut hur jag bakar bröd som är nyttigt och gott att rosta.

 

Lördag 2/1 och min födelsedag

Lunch på Mariebergsskogens Naturum och middag på Valfrids (www.valfrids.se). Förrätt västerbottenostpaj. Varmrätt svartpepparstekt hjortinnanlår med ett potatistorn med sidfläsk & västerbottenost, samt ginrörda lingon och krämig kantarellsås. Efterrätt kaffe och chokladtryffel.

Vi skulle ha ätit på Lilla Martina (www.lillamartina.se), som ska ha en sjusärdeles meny. Men de drabbades av en olycka och kunde inte ta emot några matgäster.

 

Söndag 3/1

Helstekt oxfilé med rostade rotsaker, gelé och svampsås.

 

Vi har också mumsat på julgodis

1) Polkabräck

2) Hemgjord daim

3) Rocky road

4) Lingonkola

5) Skumbananfudge

6) Bajskorvar, vilket är det godis dottern brukar göra och som jag hade med mig. Det är tumslånga korvar av spritmarinerad frukt- och nötspäckad marsipan med mörk choklad runtikring.

 

Nu åker jag hem med upptrissade lyriska smaklökar, välfylld mage och en go känsla av att ha träffat de mina.

 

Passerade huvudstadens Centralstation och intog en latte med kanelbulle på övre planet. Där finns sedan en tid ett snabbköpsställe vid namn Gooh. Det står för gott och hälsosamt. Medan jag satt där och konstaterade att både bullen och latten var god så läste jag på diverse skyltar om hur nyckelhålsmärkt och GI-märkt maten var. Och att det fanns nån sorts koppling till Operakällaren.

 

Jag blev lite nyfiken på affärsidén och vem som står bakom. Väl genomtänkt verkade det vara och väl designat in på minsta bokstav var det också. Jag köpte en av alla anrättningar de hade, det blev nio stycken goda middagar till mig framöver. Mums. I kassan frågade jag och fick veta att Lantmännen är huvudman och att maten lagas efter recept från Operakällarens Stefano Catenacci. Nu har jag kollat upp lite närmare,  alltså googlat, och vet att Gooh är ett företag i samarbete mellan Lantmännen och Operakällaren (www.gooh.se). Företaget grundades 2005 med missionen att tillhandahålla bra och god (snabb)mat för en bredare krets till rimliga priser och har sedan starten expanderat i rekordfart. Historien bakom Gooh finns på den här länken.

http://www.gooh.se/Documents/Historien_om_Gooh_nedladdningsbar.pdf

 

Nu gäller det för mig att återgå i normalfyllda gängor. Gläder mig åt de välgörande dagarna med de mina och de nio måttfulla middagarna jag har framför mig med Gooh mat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0