Homo scriptor

Teknik, språk och världsbild hänger ihop – det lär jag av Nicklas Lundblad som sommarpratade häromdagen. Han är filosofie doktor i informatik och samhällspolitisk rådgivare på Google.

 

Det stämmer med vad jag lärt och vad jag lär ut. Han gav flera exempel – från den pågående internetrevolutionen och den stora mängden information som nu finns tillgänglig på nätet. Vi messar och twittrar och skapar delvis ett nytt språk för att kunna kommunicera snabbt och effektivt utan alltför många knapptryck. Tekniken är med och styr vad och hur vi skriver och det formar vårt språk som formar vår världsbild.

 

Teknikutveckling och det skrivna ordet är också maktutövning. Innan nätet och innan tryckkonsten kunde det skrivna ordet begränsas. Nu är allt tillgängligt för alla och utgör ett hot för alla som vill begränsa ordets makt.

 

Och skriver - det gör vi. Allt fler och allt mer. Vi tillhör den mänskliga arten Homo scriptor. Han pratade också om den snabbt ökande mängden information och kunskap som finns tillgänglig på nätet. Vart 3e år fördubblas informationsmängden på nätet.  Mellan 1750 och 1900, alltså på 150 år fördubblades den tillgängliga informationsmängden i världen, mellan 1900 och 1950 – på 50 år -  likaså. Idag är fördubblingshastigheten 3 år och den förkortas alltså hela tiden. Jag blir närmast snurrig i huvudet vid blotta tanken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0