Är jag naiv eller ute och cyklar?

Den frågan ställer jag mig efter att ha fått en kommentar på min blogg Mötesplatsen :-(

 

Vildhunden (en vän från en tidigare omgång medlemskap i Mötesplatsen och den som inspirerade mig att börja blogga) skrev: ”På den tiden jag var "aktiv" så uppgav alla jag surrade med att de blivit utsatta för kränkningar eller fått "skamliga förslag" på dejtingsajter. Jag var "förföljd" en tid av en kvinna men det löste sig när hon blev avstängd. Jag har aldrig blockerat eller anmält någon men de kvinnor som trakasserades löste oftast problemet med att blockera personerna som "förföljde" dem.”

 

Jag lever i den tron ätt kränkare och trakasserare är ett fåtal personer och att de därför lätt kan rensas bort ur systemet. Den här kommentaren ger en helt annan bild. Tänk om den är rättvisande och att kränkningar och trakasserier snarare är regel än undantag? Då träder en helt annan bild fram. Den växande kontaktbranschen drivs med delvis sjuka drivkrafter och att branschen som sådan är sjuk.

 

Å andra sidan – om man har kontakt med 100 personer och en av dem faller utanför netikett-ramarna, så är det 1 % av brukarna. Kanske dumt att döma branschen efter 1 %. Men då borde de kunna rensas ut. Mitt rättsmedvetande säger mig att om jag är med i en kontaktförmedling som utger sig för att vara just och seriös, så skall jag inte ens riskera att bli kränkt.

 

Fortfarande undrar jag över hur vanligt det är med kränkningar. Tänker på tv-programmet Uppdrag granskning. Skulle vara intressant med deras granskning.

 

Är jag naiv som inte förstått omfattningen eller är jag ute och cyklar om detsamma?

Kommentarer
Postat av: vildhunden

Jag misstänker att många av de som uppträder "kränkande" på dejtingsajterna stängs av, men byter "nick" och kommer tillbaka. Sedan "far" de runt tills de anmäls på nytt och stängs av. Så var det med kvinnan som "förföljde" mig. Däremot har jag inte utsatts för några sexuella trakasserier vilket jag tror drabbar kvinnor i större utsträckning. Nätet är ju en plats där de som inte har alla hästar hemma verkligen kan blomma ut i bakom anonymitetens täckmantel.

2010-06-09 @ 11:47:41
URL: http://vildhunden.wordpress.com
Postat av: Kontext

Låter som en klok analys. Jag ska nog lägga ner mitt insnöande på netiektten. Åtminstone vad kontaktsidor anbelangar. Jag har ju gått ur och det känns bara så skönt. Förstår inte varför jag gick med ännu en gång.

2010-06-09 @ 19:41:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0