Dagen D - FÖRE

Från och med nu döper jag om huvudpersonerna. Dottern = mamman och pojkvännen = pappan. Bara så att du som läsare vet. Jag tar ett tvilling-perspektiv på deras benämning istället för ett ego-perspektiv. Här ska födas tvillingar, nämligen. Om några timmar är jag mormor.

 

Nu på morgonen hade jag lite sms- & whats-up-kontakt med mamman och pappan. Jag vet att de sovit sisådär, är samlade och vid gott mod, kommit iväg till Karolinska med buss och att det är symbolisk dimma ute.

 

Det är många som går med spänd undran just nu. Inte bara jag. För mig står det klart att lägesrapporterna inte ska basuneras ut på FaceBook. Informationen får spridas på annat sätt i en trängre krets.

 

Igår ringde en kompis NB  och föreslog en kommunikations-ordning som skulle underlätta för oss alla. Jag får veta genom tvillingarnas pappa, sprider till NB som sprider till de övriga vännerna i sin tur. Fiffigt, eller hur?

 

Om inte annat så kan jag roa mig med att studera modern kommunikationsteknologi. Nyss fick jag ett mass-sms från pappan om att det kommit ett akut fall före, så deras snitt blir uppskjutet, ovisst hur länge. Men fortfarande är det förmiddagen som gäller för kejsarsnittet. Vilka som fick sms-et vet jag inte. Men något säger mig att NBs och mitt tänk inte riktigt kommer att funka. Och det var väl då detsamma.

 

Jag själv känner mig ömsom helt lugn, trygg och fylld av tillförsikt för what ever (det-blir-som-det-blir-tänket) och ömsom helt hysteriskt orolig med ångestfull andning (som jag fångar mig i och kan prata mig själv till rätta). Konstaterar att jag blir lugn av att ha kontakt med huvudpersonerna. Mass-sms, halleluja. Jag gör vågen.

 

Att jag är totalt insnöad på mormorskapet är uppenbart. Där ute faller Khadaffis 40-åriga diktatur i Libyen och i Norge går sorgen in i nytt skede efter en månads förfärande insikt om verkan av attentaten i Oslo. Där ute mognar äpplen och svamp, en del skördar drunknar av väta. Där ute blir det natt och dag och hösten är i antågande. Allt detta väger lätt för jag ska bli mormor jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0