For a change

Nåt helt annat som omväxling.

 

Jag har en kontorsarbetsdag och betar av listor. Bl a sysslar jag med att ta reda på vad det kan kosta att få mentorskapsboken översatt till engelska och om det finns intresse från globalt verkande svenska företag för en engelskspråkig variant. Vi har fått förfrågan av och till och häromdagen kom den ingen. Det är klar att det är en rolig fråga att få men den är besvärlig också. Nu pågår utredning och det är jag so är utredaren.

Jag roade mig med att googla på storföretag och hittade en hemsida som jag försjönk i. Jag lärde mig nåt om svenskt näringsliv.

Nu kan du testa dig hur det står till med dina kunskaperna.

 

1 Hur många privata företag (ungefär) finns det i Sverige? Alltså registrerade i SCBs register, exklusive offentliga bolag.
1) 10 000 st
X) 100 000 st
2) 1 000 000 st 

 

2 Hur pekar trenden de senaste 10 åren?
1)   Lika, dvs ungefär lika många företag nu som för 10 år sedan
X)  15% fler nu
2)  15% färre nu

 

3 Hur är det med antalet företagare jämfört med antalet företag?
Antalet företagare är jämfört med antalet företag
1)   Fler, typ dubbelt upp
X)   Lika
2)   Färre, typ bara hälften

 

4 Företagares andel av befolkningen är
1) 0,7%
X)  7%
2)  17%

 

5 Trenden för andelen företagare av befolkningen de senaste tio åren
1)  Ökar
2)  Lika
3)  Minskar

 

6 Andelen företagare i en internationell jämförelse (EU)
Sveriges andel företagare i jämförelse med snittet för EUs länder
1)  Mindre
X)  Lika
2)  Högre

 

7 Hur ligger de andra till?

Följande länder, Finland, Grekland, Luxemburg (jag har skrivit dem i bokstavsordning) representerar EU-länder med största minsta och mellersta andel företagare.

Rangordna dem med landet med största andel först.

 

8 Var ska Sverige placeras rangordningsmässigt i denna lista?

 

9 Om förändringar i välfärden
Välfärdssektorn är den benämning vi har på t ex skola, vård och omsorg. För 10 år sedan utförde kommuner och landsting merparten av välfärdstjänsterna och den offentliga sektorn svarade för finansieringen. Idag är det allt vanligare med andra utförare, leverantörer, än de offentliga medan det offentliga fortfarande finansierar tjänsterna. Debatten om privatisering har tilltagit. Men vad innebär privatisering, egentligen?
1) privata företag levererar / utför välfärdstjänsterna
X) finansiering och drift av välfärdstjänsterna övertas av privata aktörer
2) offentliga aktörer finansierar och levererar välfärdstjänster till privatpersoner

 

10 Sveriges välstånd i en internationell jämförelse
Välstånd brukar mätas i BNP per capita. Om man listar jordens 35 ledande länder i tre delar, vilken tredjedel ligger vi i?
1)   översta tredjedelen
X)   mellersta tredjedelen
2)   nedre tredjedelen

 

Svara genom att kommentera före 15 september
Vinnaren får en mentorskapsbok - om han eller hon vill

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0