Fondtapet av lump

 

Min hantverkande vän Bennie Wallin föreslog ett sätt att göra fondtapet som jag anammade. Materialkostnaden understiger vida vanlig tapet och den tar aningen längre tid att göra. Det är egentligen ett ursprungligt sätt att tapetsera då man använde sig av rutor med textillump. Alltså tapetrullens historiska föregångare. Så här är den gjord.

 

En rulle lump-papper räcker till 15 kvadratmeter och kostar 70 spänn. Lump-pappret rivs i fyrkanter. Vi valde 40 x 40 cm stora rutor.

 

 

Bennie gjorde en mall för att underlätta rivningen och han rev mot en linjal.

 

 

Tapetsera uppifrån och ner och inifrån och ut med några millimeters överlappning.

 

 

Grejen är att ge maximal skuggbildning av den lilla förhöjning som blir av de överlappande tapetbitarna. Det får gärna skeva lite och bli lite opassning i hörnen. Det ingår i konceptet. De mörka fälten på bilden är inte skuggor utan våtfläckar. De torkar över en natt.

 

 

Pensla rikligt med tapetklister på rutan och lägg den med klistriga sidan mot en annan rutas klistriga sida i par att svälla en stund, ungefär som man gör vid vanlig tapetsering.

 

Vi valde att stryka tapetklister utanpå alltihop också, för att minska sugigheten på tapetytan. Tanken var att måla väggen med samma färg som övriga rummet.

 

Nu blev jag så förtjust i fondväggen som den var att jag valt att inte måla den. Åtminstone på prov. Jag får se hur mycket ljus den stjäl och om jag ledsnar på den. Då är det bara att måla över den och få den ljusare. Med de där skuggbildningarna, som är karaktäristika för den här fondtapeten.

 

 

På min inrådan tapetserade han inte ovanför dörren. Där målade jag ljusgrått, samma som rummet i övrigt, och Bennie satte dit en ruta på snedden mitt på. Det blev ett sorts prick över i.

 

I sovrummet innanför allrummet gjorde vi tvärtom. Där tapetserade Bennie hela rummet utom just över dörren. Där satte han några rutor med lumptapet. Bild kommer...

 

Översta bilden visar hur fondväggen blev i mera färdigt skick. Jag ska sätta dit dörren så man slipper se min morgonrock från vardagsrummet. Och högen med kartonger under soffan ska bort. Jag tänker mig för övrigt en ny soffa, ett nytt soffbord och en smart TV framöver. Men det ska jag noga känna efter vad jag vill ha innan det kommer dit nåt.

 


Kommentarer
Postat av: Vendela

Hejsan,

vad härligt med nya tapeter! Det skulle vara roligt om du vill visa upp ditt projekt på Byggla.se. Är du intresserad kan jag erbjuda en morot. Vi har även en golvtävling och badrumstävling som pågår just nu. Maila mig på [email protected] så berättar jag mer!

/Vendela

2011-12-07 @ 16:49:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0