Bo-på-2-ställen-adept

Nyss lämnade jag dottern i hennes lägenhet  i Kungliga Huvudstaden och sitter på tåget till Drottningstaden. En trad som jag är så van, så van. Men det finns en stor skillnad med den här resan. Inte så mycket faktiskt-praktiskt, utan mer mentalt - känslomässigt.

 

Jag ska träffa en kanske-blivande-hyresvärd och se på den lägenhet han hyr ut i Lugnet. Dottern och jag har kommit fram till att det här är ett bra alternativ för oss tillsammans, att vi vill hyra av honom förutsatt några saker som vi gått igenom. Bl a att det är frågan om vita pengar för hyran. Inget smyg, tack.

 

Det kan tyckas hur banalt som helst, men jag känner tydligt av att det här som nu sker inte kan förpassas till banalitetens korg. När jag gav mig av hörde jag mig säga till dottern, att det här är ett stort steg. I hela mitt liv har jag bott på ETT ställe. Nu är jag på väg att bo på TVÅ ställen och det vet jag inget om. Jag vet inte hur man gör och hur det är. Det känns hur ovant som helst.

 

Hon tittade på mig och skakade vänligt på huvudet

-  Tok, tok, lilla mamman. Det här vet jag nåt om. I nästan hela mitt liv har jag bott på två ställen.

 

Ja det har hon faktiskt. Sedan 5 års ålder har hon vandrat mellan två boenden, hos pappan och hos mamman (mej). Det var ett par år under gymnasiet som hon bodde bara hos mig och nu bor hon ju faktiskt permanent i Huvudstaden. En period jobbade hon i Örebro och bodde där + i sin lägenhet i Huvudstaden. Till veckan börjar hon på sitt deltidsvik som danspedagog i Drottningstaden, så nu behöver hon bo på två ställen. Igen.  Att vara sambo med mig kan bli ett både praktiskt, lönsamt och trevligt alternativ för henne.

 

Skillnaden är att hon är van. Jag är djupt ovan.

 

Inser att det i denna min situation kan vara tryggt och bra för mig att bo med henne (även om vi knappt kommer att träffas, då vi förmodligen går omlott). I den här situationen är det ombytta roller. Hon är den erfarna och vana. Hon är min bo-på-2-ställen-mentor. Jag är hennes bo-på-2-ställen-adept. Om det nu blir nåt av med det gemensamma boendet. Det återstår att se. Om några timmar vet jag mer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0