En glimrande legend

Stellan sitter och berättar om sitt liv för en storörad mindre skara i Albert Hall, den gemensamma lokalen i min bostadsrättsförening. Stellan är en livs levande legend inom seglingssporten, en stor sport här på Västkusten. Tillsammans med Pelle Pettersson sopade han banan inom seglingssporten på 60-70-talet. De vann mängder med SM, EM och VM men bara en OS-medalj i Starboat-klassen (2-mans), en i silver. Det verkade svida fortfarande att det bara blev silver, för de ledde stort genom hela seglingen men det sket sig på slutet. Han var med i skapandet av Maxin, som blev en folkbåt av rang och såldes i tusentals och åter tusentals exemplar.

 

Stellan har ett antal barn och barnbarn, alla väldigt fysiska. Ena sonen seglade med Pelle Petterssons son, vilket gav rubriker i tidningarna. Typ "Legendernas söner tar vid". Det fick ett abrupt slut för några år sedan då Pelle Petterssons son dog, hastigt och lustigt i nåt brustet blodkärl. Tillsammans med sonen driver han ett företag inom seglingen. Jag tror det är en vidareutveckling av Maxin, som de lanserar. Men det är inte samma marknad för fritidsbåtar idag och konkurrensen är stenhård. Jag tycker det var betryggande att sonen är med i företagsprojektet, för Stellan är varken ung eller särskilt frisk längre.

 

Jag fäste mig vid de sociala sambanden, relationen mellan Stellan och Pelle, familjebanden och utvecklingen i stort. Det var nu inte det som Stellan var ivrig att berätta. Hans berättelse upptogs av detaljerade beskrivningar av tekniska uppfinningar, hur de kunde finansieras, tillverkas och lanseras. Om bankens krav på säkerhet för nya lån och hur han försökt sälja sin lägenhet för ca en million mer än vad jag gav för mig. (Trevligt, tänkte jag. Men han lyckades bara nästan.) Om vindar och väder vid olika segeltävlingar och hur de läste av väder vind och konkurrenternas beteenden och lade sig på smartast tänkbara sätt. Om hur de bara vann och vann och vann. Om hur den nya båten som han vill lansera har förbättrats med diverse fiffiga detaljer både här och där.

 

 

Han använde sina broschyrer och pekade och berättade. Ingående. Det tog sina timmar.

 

En glimrande legend och en äkta och aktiv nörd som inte tycks acceptera åldrandets utförsbacke.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0