Konsten att leva med mig själv 7
Detta har hänt:
Jag försöker fixa TV i mitt nya hem. Det går inge bra. Det har jag skildrat i en bloggserie Konsten att leva med mig själv nr 1-6. Här följer den spännande fortsättningen. Vi ställer oss alla frågan – Ska hon äntligen lyckas?
------
Igår kväll satt jag mest bara och tittade på prylarna som, rätt ihopkopplade, ska ge mig den avkoppling som en TV kan ge. Bestämde mig för att det inte var läge då. Jag var lite för trött för att orka hantera eventuella nederlag i komma-igångets-konst.
Jag har pratat med en kollega. Han sa att det där med att få igång det, att få digitalboxen och TVn att kommunisera ska vara lätt, särskilt som jag nu har öppnat tjänsten så att säga.
- Det ska vara lätt. – Det ska vara lätt. - Det kommer att gå bra. – Det ska vara lätt. Det har jag tuggat mest hela dagen idag.
– Det är lätt och kommer att funka.
När jag kom hem från jobbet tänkte jag att det är bäst att först äta en bit mat. Sen tänkte jag, är det nog bäst att lugna ner mig med lite Wordfeud och en och annan Yatzy plus lite korsord. Sen skulle det perfekta lugnet infinna sig, då jag skulle göra det där, som var så lätt.
Gick som katten kring het gröt ett tag, men sen tog jag mod till mig och kollade i häftena att alla anslutningar var som de skulle, att strömmen var på och ja,… sen då?
TVn sa, som förr, ”Ingen signal”.
Nu är det ju som så att jag hade en dataexpert hemma hos mig för en tid sedan och jag minns minsann vad han gjorde när vi hade samma problem.
På med datorn och upp Telias hemsida. Efter bara några få blodtryckshöjande om och men kom jag fram till "mina sidor". Jo då. Mitt TV-abonnemang blev påkopplat den 18 januari. Sen tittade jag på en liten kort instruktionsfilm. I den sade Gustav Segerblad på Telia Suporten, med lugn och förtroendefull röst, hur jag skulle göra. När jag kopplat ihop prylarna kommer det upp en Telia-sida på TV skärmen och där ska jag knappa in en identifikationskod och en kontrollkod, som jag återfinner på det brev jag fick eller på mina sidor på Telias hemsida. Å så pratade han om hur lätt det var att knappa in och…
- Men stop nu. Den där bilden får inte jag upp. Och för övrigt ser jag varken identifikationskod eller kontrollkod heller. Men det är ett senare problem.
Jag börjar känna mig lite driven, när jag letade reda på Telias chat-support, som vi hade glädje av förra gången. Nåja, glädje och glädje, allt är relativt. Det var ju deras besked som fick mig att sjunka genom jorden. Men i alla fall. Nu såg jag fram emot att kommunicera med dem och jag började formulera mitt problem så där in i huvudet, ni vet. Lika klart och redigt som min kollega datasnubben gjorde häromkvällen.
- Stön. Telia-supporten hade stängt för kvällen. (Kl 20).
Därmed är jag beviljad ännu en natts god sömn. Med ofärättat ärende och en fortsättning som följer.
Verkar som teknikstödet behöver sätta på sig blåstället :)
Ja, och arbeta lite med det här som är så enkelt.