Mera!

Väl kommen till Drottningstaden har jag dykt in i upptagenhetsbubblan.

 

Årstämman i bostadsrättsföreningen var intressant på många sätt. Tyckte att tonläget var lite petigt besser-wosser-aktigt och jag fick veta att det varit mycket värre förr. Det kunde vara krig mellan gamla och nya styrelsen och allt gick ut på att misskreditera och kritisera. Men nu är det mycket bättre. Oj, hjälp, jag vill absolut medverka till ett gott klimat mellan oss som bor och de som tar på sig styrelseuppdrag och sköter om fastigheten åt oss. Efter en snabbt avklarad stämma blev det mingel med vin, öl och snittar.

 

Då fick jag några nya vänner. Ovanpå mig, två trappor upp, bor en egyptier som bott i Sverige sedan 60-talet. Han är utbildad journalist i Tyskland men stressades att flytta till Sverige. Här gjorde han karriär som squash-seplare (!) på elitnivå, studerade samhällsämnen till en fil kand, blev arbetslös, men kom att ägna sig åt kunskaps- och kontaktförmedling mellan Sverige och Egypten. Den arabiska våren verkar ha börjat redan då och svenska företag behövde lära sig umgängeskoderna. Han hade mycket att göra men summerade tiden med att han mest bara blev utarbetad och lurad. Jag tror det fanns ett äktenskap som också gick i kras vid den tiden. Hur det var så hamnade han här som en av de första boendena och här har han bott sedan 1989.

 

Det är en sån där person som väcker min nyfikenhet. Vilket levnadsöde. Mera! Och det fanns flera. Jag får ta dem, allt eftersom. Men gnällspikarna lämnar jag därhän.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0